Mörkö vastaan Pikku Myy

Olen pelännyt Seinäjoen Ideaparkin tuloa siitä lähtien, kun Sukarin Toivo ensimmäisen kerran heitti asian ilmoille. Nyt tuo painajainen on herännyt eloon ja saa aikaan kylmiä väreitä.

Tyynyparkaani on möyhennetty stressistä useampana unettomana yönä ja tämän syksyn ennakko-ostot on laitettu minimiin. Tuntui, että maailma ja kaupanteko loppuu sinä päivänä, kun tuo kauhea Mörkö avaa ovensa ja imaisee sisuksiinsa kaikki mahdolliset asiakkaat. Eivätkä ne enää ikinä sieltä palaa.

Itse kammoksun isoja kauppakeskuksia eikä tämä Ideapark tuota tunnetta vähennä. Ulkomailla etsin paikallisten suosimat pikkuliikkeet, joissa on persoonaa, tunnelmaa ja tuotteita, joita ketjuliikkeistä ei löydy.

On ollut ilo huomata, että näin toimivat myös meillä käyvät asiakkaat. Tänä syksynä mieleen on jäänyt eräs asiakas, joka tuli meille Seinäjoelta kysyen, että missä teillä on niitä tyllihameita. Hän oli laittanut Facebook-sivuilleen kysymyksen, että mistä voisi sellaisen Seinäjoelta löytää. Vastaukseksi hän oli saanut, että et mistään Seinäjoelta, mutta mene Ylistaroon! Asiakas lähti kotiin kahden tyllihameen kanssa.

Uskon siihen, että voimme jatkossakin tarjota jotain mitä Ideaparkista ei löydy. Teen tätä työtä isolla sydämellä ja joskus myös rakot kantapäissä. Etsin jatkuvasti uusia ideoita – jos joku idea ei toimi, muutan suuntaa. Yritän parhaani, kuuntelen asiakkaita ja ellei se riitä, ja päätän joskus lyödä hanskat tiskiin teen sen tietoisena, että olen kääntänyt joka kiven ja painanut kovasti duunia.

Uskon myös vahvasti siihen, mitä BSTR:n asiakkkuusjohtaja Mari Dawe totesi blogissaan: ”Seinäjoellakin on useita liikkeitä, jotka menestyvät niin keskustassa kuin sen ulkopuolella kauppakeskuksista huolimatta. Ne menestyvät, koska ovat erilaistaneet valikoimansa ja rakentaneet palvelukonseptinsa sellaiseksi, että ostostapahtuma on miellyttävä, jopa elämyksellinen.” Meillä on kaikkea tuota, mitä markkinointialan ammattilainen luettelee onnistumisen eväiksi. Lisäksi meidän yrityksellämme on pitkä historia ja tarina, josta saisi vaikka televisiosarjan.

Toki kysyin liiketiloja myös meille, mutta kulut olisivat nousseet kohtuuttomiksi. Lisäksi koin epäoikeudenmukaisuutta liiketilojen vuokrissa: samaa liiketilaa oli kaupattu toiselle yrittäjälle yli puolet halvemmalla. Mietin myös, että olisiko Ideaparkin liike syönyt Ylistaron pääpaikan toimintaa. Joka tapauksessa tuotteet olisi pitänyt pitää erilaisina.

Enempään en olisi pystynyt. Jossiteltavaa ei jää. Entisenä kilpaurheilijana tiedän, että kun parhaansa ja vähän yli yrittää, sillä yleensä voittaa. Ei ehkä näitä ensimmäisiä joulukauppahuuman kisoja, mutta kymmenottelussa teen parhaani, että meidän firma näyttää kyntensä. Verkkokauppa, pop up -myymälät, asiakasillat, persoonallinen somemarkkinointi, erilaiset tuotteet ja jokaisen asiakkaan henkilökohtainen palvelu kivijalkaliikkeessä ovat ne eväät, joilla me menestymme. Usein kysyn tutuilta asiakkailta, mitä sinulle kuuluu ja myös tarkoitan sitä. Yhdessä tulee jaettua iloja ja suruja.

Aika näyttää, mitä kaikkea Ideapark tuo tullessaan. Nyt ajattelen, että se saattaa poikia myös meille uusia asiakkaita. Heitä, jotka lähtevät ihmettelemään uutta kauppakeskusta ja ajattelevat, että käydäänpä samalla myös meillä. Tervetuloa — meillä on täällä tyllihameet ja muut muodin huippujutut sinua odottamassa.

Viikon asu on tietysti huippusuosittu tyllihame – tyyliä ja unelmia samassa vaatteessa. Verkkokaupasta löydät useita eri värivaihtoehtoja.